Umění v rozporu s pravidly?

Umění v rozporu s pravidly?

Je tomu téměř čtyři měsíce, co jsme spustili sběr případů cenzury na sociálních sítích. S mazáním příspěvků v rozporu s pravidly má zkušenost tisíce občanů České republiky. Stovky občanů nám o tom napsalo.

Mezi nimi také Petr Hyldebrant – hudební skladatel, textař a především malíř. Jeho příspěvky jsou Facebookem blokovány pravidelně od roku 2019. Pravděpodobně to začalo jedním příspěvkem s „erotickým obsahem“, v uvozovkách proto, že šlo o umělecké dílo, obraz, který by měl dle pravidel Facebooku dostat výjimku.

„Moje obrazy jsou v zahraničí velmi dobře ceněny. Facebook mi bohužel znemožňuje si vydělat, protože se pravděpodobně nějakým algoritmem rozhodl, že cokoliv, co na Facebook nahraji a chci propagovat, je erotika, přitom to není pravda.“

Petr Hyldebrant nemá možnost od roku 2019 možnost propagovat žádný příspěvek. Ač je ochoten platit Facebooku za reklamu, každý jeho propagovaný příspěvek je zamítnut pro nedodržení pravidel během několika vteřin. Je úplně jedno, zda je na něm obraz s obnaženými prsy (za který dostal první blokaci), autoportrét zcela zahaleného umělce a nebo například hudební video, kde muzikant hraje slušně oděn v košili.

„Vždy dostanu zamítnutí v rámci několika vteřin či minut. Po každém odvolání pak během několika vteřin přijde přehodnocení, které blokaci příspěvku potvrdí. Vždy z důvodu erotiky, ač tam ani náznak ničeho takového není. A to zcela pokaždé, když se cokoliv snažím propagovat. Už přes dva roky.“

Petra jsme se zeptali, zda zkoušel propagaci na jiných sociálních sítích. „Ano. Na Youtube vystavuji většinou tatáž videa, která bych chtěl propagovat na Facebooku, ale tam s tím není žádný problém. Pokud vystavím něco na Instagramu (a mám provázaný instagramový účet s facebookovým), okamžitě mi to příspěvek zablokuje také. Když ale instagramový účet rozvážu s Facebookem, tak to pustí.“

O to spíš je vidět, že všechny blokace, které Petrovi znemožňují propagaci v rámci jeho podnikání, vycházejí nikoliv z porušování pravidel, ale z nějakého algoritmu, kdy pravděpodobně jednou „robot“ rozeznal bradavky a usmyslel si, že všechno, co malíř propaguje, je erotika. Ač je to spíše chybovost technologie, je to problém. Pokud totiž nemá podnikatel, kam se odvolat, a když tak učiní, nedočká se roky odpovědi, musí hledat jiné cesty.

Ale může být taková „tržní soutěž“ férová?

„Na mé facebookové historii je snadno vidět, jak se šrouby cenzury postupem času utahovaly. Pro většinu lidí to není důležité, ale já si myslím, že jakmile začneme cenzurovat umění, jsme už jen krůček od pálení knížek.“

Naše práce je závislá na podpoře malých i velkých dárců. Nepobíráme žádné dotace a jsme plně nezávislí na státu. Budeme vděčni za jakýkoliv příspěvek.

Odpovědět

Váš email nebude zveřejněn.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..