Celoevropská koalice více než 50 nevládních organizací bije na poplach kvůli unijnímu nařízení o digitálních službách (DSA) a varuje, že tato složitá legislativa může ohrozit svobodu projevu na sociálních sítích a velkých vyhledávačích po celé Evropě. Ve společném dopise adresovaném vedení Evropské komise upozorňuje, že DSA, prezentovaný jako nástroj proti „dezinformacím“, stojí na vágních definicích a obsahuje represivní pravomoci bez dostatečné kontroly.
Společnost pro obranu svobody projevu (SOSP) podepsala tento dopis na protest proti ohrožení základních svobod a vyzvala Komisi, aby garantovala ochranu svobody projevu. K SOSP se v České republice dále připojily Aliance pro rodinu, Institut H21, Institut práva a občanských svobod (ProLibertate) a Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS).
„Bez přesných definic a řádného, přezkoumatelného vymáhání pravidel hrozí, že bude nepřiměřeně omezován legitimní projev. DSA tak může kolidovat s článkem 11 Listiny základních práv EU, který zaručuje svobodu mít a zastávat názory a právo svobodně vyhledávat, přijímat a šířit informace a myšlenky bez zásahů veřejné moci.“
Koalice nevládních organizací tvrdí, že slabý soudní dohled nad moderováním obsahu podkopává ochranu právního státu a ponechává občanům jen omezené možnosti obrany v případě, že digitální platformy omezí jejich projev pod hrozbou tvrdých sankcí. Vzhledem k tomu, že je přezkum nařízení naplánován na listopad, vyzýváme všechny, kteří sdílejí naše obavy, aby se co nejdříve obrátili na Evropskou komisi a na adresáty tohoto dopisu.
paní Ursula von der Leyen, předsedkyně Evropské komise
paní Henna Virkkunen, výkonná místopředsedkyně pro technologickou suverenitu, bezpečnost a demokracii
pan Michael McGrath, komisař EU pro demokracii, spravedlnost a právní stát
17.09.2025
Věc: Obavy týkající se nařízení o digitálních službách (DSA) a jeho dopadů na občanskou společnost a svobodu projevu
Vážené dámy, vážený pane,
obracíme se na Vás jako představitelé organizací působících v EU a podporovatelé svobody projevu, spojení závazkem k veřejnému zájmu, demokratickým hodnotám a základním principům zakotveným v Listině základních práv Evropské unie.
V duchu konstruktivního dialogu bychom rádi vyjádřili zásadní obavy z nařízení o digitálních službách (DSA), zejména z jeho dopadů na svobodu projevu.
Za prvé, pojmy “nezákonný obsah”, “systémové riziko” a “dezinformace” jsou formulovány vágně a umožňují různý výklad. Bez přesných definic a řádného, přezkoumatelného vymáhání pravidel hrozí, že bude nepřiměřeně omezován legitimní projev. DSA tak může kolidovat s článkem 11 Listiny základních práv EU, který zaručuje svobodu mít a zastávat názory a právo svobodně vyhledávat, přijímat a šířit informace a myšlenky bez zásahů veřejné moci.
Za druhé, role „důvěryhodných oznamovatelů,“ často velkých organizací, které mohou být zaujaté a mít vlastní agendu, může vést k uplatňování DSA diskriminačním způsobem, tedy k nepřiměřenému dopadu na názory, jež se odchylují od převládajícího politického či společenského konsensu.
A nakonec, omezené možnosti soudního dohledu nad moderací obsahu vyvolávají pochybnosti o účinné ochraně základních principů právního státu a mohou omezit schopnost občanské společnosti domoci se adekvátní nápravy při zásahu do svobody projevu.
S ohledem na výše uvedené si dovolujeme zdvořile požádat Komisi o vyjasnění následujících bodů:
- Jakým způsobem Komise zohlední svobodu projevu při plánovaném listopadovém přezkumu DSA?
- Může podle ustanovení DSA o ‚zemi určení‘ platit, že příkaz k odstranění či znepřístupnění obsahu vydaný v jednom členském státě zaváže platformy k uplatnění téhož opatření i v ostatních členských státech, a de facto tak rozšíří nejpřísnější národní standard přes hranice?
- Jaké konkrétní záruky Komise v rámci DSA zavedla, aby nebyly odstraňovány či potlačovány věcně správné, avšak menšinově zastávané názory, jak se to dělo během pandemie v rámci opatření zaměřených na boj proti tzv. dezinformacím?
Těšíme se na Vaši odpověď i ujištění, že ochrana svobody projevu zůstává prioritou Komise. Digitální prostor musí zůstat fórem, kde rozdílné hlasy přispívají k obecnému blahu a k veřejné debatě.
Free Speech Ireland
Akadémia sv. Michala, Slovakia
Aliancia za rodinu, Slovakia
Aliance pro rodinu, Czech Republic
Asociația Pentru Drepturile Omului Imaginea României (AIR), Romania
Asociácia za život a rodinu, Slovakia
Association for Preparation for Family, Lithuania
Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS), Czech Republic
Association Society and Values, Bulgaria
CEDI/EDIC, Austria
Choice for Life, Bulgaria
Christian Council International (CCI), Netherlands
Digital Justice, Ireland
Family Day Association, Italy
Femina Europa, France
Free Society Institute, Lithuania
Společnost pro obranu svobody projevu, Czech Republic
Gaisma pasaulē, Latvia
Générations Avenir, France
Ģimene, Latvia
Health Law Institute, Lithuania
In the Name of the Family, Croatia
Inštitút pre ľudské práva a rodinnú politiku, Slovakia
Institute H21, Czech Republic
Institut práva a občanských svobod (Pro Libertate), Czech Republic
Interessenvertretung ungeborener Menschen, Germany
Īsta Mīlestība Gaida, Latvia
Konservatīvās domas conference, Latvia
Krīzes grūtniecības centrs, Latvia
Kristīgo mediķu biedrība, Latvia
Latvijas daudzbērnu ģimeņu apvienība, Latvia
Latvijas Vīru biedrība, Latvia
Le Syndicat de la Famille, France
Legal Advice Center (ILAC), Bulgaria
LĪDZVĒRTĪBA, Latvia
Människovärde, Sweden
Nadacia Tunegu, Púčika, Tesára
Nadácia Fides et Ratio, Slovakia
National Association „March for the Family“, Bulgaria
National Association of Families and Parents, Lithuania
Nodibinājums Attīstības fonds Celies, Latvia
Nodibinājums Mantojums, Latvia
O.C.D.L., Romania
Palīdzi Otram, Latvia
Pastor bonus, Slovakia
Plattform Christdemokratie, Austria
Pro-Life Action, Slovakia
Pro Vita e Famiglia Onlus, Italy
Spoločenstvo Ladislava Hanusa, Slovakia
The Countess, Ireland
Uniunea Romilor din Europa, Romania
Valles klēts, Latvia
Vecāku Alianse, Latvia
Zavod Živ!m, Slovenia
Odpovědět