Jak si stěžovat ČTÚ na cenzurní zásahy platforem

Jak si stěžovat ČTÚ na cenzurní zásahy platforem

V návaznosti na předchozí článek Vlastimila Veselého, který osobně konzultoval některé aspekty unijní legislativy DSA přímo s odpovědným zástupcem Ćeského telekomunikačního úřadu (ČTÚ), uvádíme níže zkrácené formulace (v kurzívě) nejdůležitějších pravidel, na které se nás často ptáte. K některým připojujeme vysvětlující komentáře. Kompletního průvodce nařízením DSA pro uživatele najdete na webu ČTÚ.


6.6.1. Všichni poskytovatelé služeb musí zřídit jednotné kontaktní místo pro své uživatele, které musí umožnit rychlou a uživatelsky vstřícnou komunikaci elektronickými prostředky, může mít podobu např. telefonního čísla, e-mailové adresy, kontaktního formuláře nebo chatu.

6 6.2.  Každému uživateli musí být umožněno, aby si v rámci komunikace s kontaktním místem poskytovatele zvolil možnost komunikovat s člověkem s vyloučením automatizovaných prostředků jako jsou chatboty nebo umělá inteligence.

Toto byl jeden z argumentů ve prospěch schválení DSA. Totiž že poškození uživatelé budou mít možnost reklamovat cenzurní zásah platformy a očekávat posouzení člověkem, ne pouhým algoritmem, který stížnost zamítne behem sekundy jako dřív. Nic se s DSA nezměnilo. Nejen, že zprávy platformy o důvodu smazání příspěvku nebo zablokování účtu jsou nadále naprosto nekonkrétní a vágní (někdy až tak, že si člověk říká, zda si z něho nedělají legraci), ale žádné posouzení lidským faktorem se nekoná. Dle sdělení ČTÚ se výše uvedenou formulací myslí pouze to, že nad rozhodováním algoritmu bdí lidský dohled, avšak ten nemusí být aktivní u každého rozhodnutí o konkrétní stížnosti. Jeden ze základních podvodů DSA na uživatele.

6.5. Velké digitální platformy musí předkládat Evropské komisi bez zbytečného odkladu všechna rozhodnutí a odůvodnění, která jsou povinny poskytovat tak, aby mohly být zařazeny a zveřejněny v online databázi transparentnosti. Ta slouží jako nástroj pro veřejný přístup k údajům o moderaci obsahu provádění poskytovateli online platforem.  Uživatelé a široká veřejnost tak má přístup k průběžným informacím o počtu a nejčastějších důvodech uložených omezujících opatřeních ze strany konkrétních platforem.

Databáze transparentnosti je jistě zajímavým zdrojem dat pro automatická zpracování statistik o důvodech a cílech cenzurních zásahů, nicméně Stéphane Lucon, francouzský novinář působící v Rumunsku, uvádí, že některá nahlašování se v režimu Rapid Response System (RSS) v databázi neukládají.

7.2. Odůvodnění omezení

V případě omezení uživatelského obsahu ze strany poskytovatele musí postižený uživatel obdržet jasné a konkrétní odůvodnění, a to bez ohledu na to, zda byla důvodem omezení nezákonnost obsahu nebo neslučitelnost se smluvními podmínkami – např. smazání příspěvku na sociální síti, označení e-mailu za spam nebo odstranění uživatelského účtu. Odůvodnění musí obsahovat minimálně tyto informace:

  • v čem spočívá omezení, např. odstranění informací, znemožnění přístupu k nim, přiřazení horší pozice ve vyhledávání, omezení jejich viditelnosti nebo pozastavení či ukončení peněžních plateb, jaké jsou jeho důsledky, příp. jeho územní působnost a dobu platnosti,
  • v případě nezákonného obsahu odkaz na příslušný právní předpis a vysvětlení, proč se informace z tohoto důvodu pokládají za nezákonný obsah,
  • v případě porušení smluvních podmínek odkaz na příslušné ustanovení smluvních podmínek a vysvětlení, proč se informace pokládají za neslučitelné s příslušným ustanovením,
  • informace o možnostech obrany, které má příjemce služby k dispozici, zejména prostřednictvím interního systému vyřizování stížností (je-li k dispozici), mimosoudního řešení sporů a soudního přezkumu.

Sami můžete posoudit, zda tuto povinnost digitální platformy plní. Mají ji od 17. února 2024. Pokud zasáhly do vašeho obsahu a tyto informace vám neposkytly, neplní tak povinnost uloženou jim DSA. Stěžujte si u ČTÚ a kopii vaší stížnosti pošlete nám na adresu info@sosp.cz s předmětem DSA STÍŽNOST. Podrobnosti najdete níže.

7.3. Interní systém vyřizování stížností

Uživatelé platforem včetně oznamovatelů mají právo napadnout rozhodnutí poskytovatele podáním interní stížnosti. Napadnout lze rozhodnutí týkající se nezákonnosti obsahu i jeho neslučitelnosti se smluvními podmínkami. Stížnost musí být možné podat elektronicky, bezplatně a uživatelsky přívětivým způsobem, např. formou snadno přístupného online formuláře. Napadnout lze minimálně tato rozhodnutí:

  • o (ne)odstranění informace, (ne)znemožnění přístupu k ní nebo (ne)omezení její viditelnosti,
  • o úplném nebo částečném pozastavení či ukončení poskytování služby příjemci,
  • o pozastavení či ukončení uživatelských účtů příjemců,
  • o rozhodnutí o pozastavení, ukončení nebo jiném omezení monetizace informací poskytnutých příjemcem. 

Stížnost je možné podat nejpozději do 6 měsíců ode dne, kdy byl uživatel informován o rozhodnutí poskytovatele. Uživatel má rovněž právo, aby se na rozhodování podílel lidský prvek, rozhodnutí proto nesmí být vydáno pouze na základě automatizovaných nástrojů.

Na webu ČTÚ se píše, že „DSA neomezuje svobodu projevu, naopak, pomáhá ji chránit. Třeba tím, že platformy nemohou bez řádného vysvětlení mazat příspěvky a komentáře.“, což je na první pohled pro každého, kdo intenzivně používá sociální sítě v Evropě, plivnutí do tváře. Všichni víme, že nic takového se neděje. Ale na druhé straně ČTÚ argumentuje tím, že si skoro nikdo nestěžuje. Zatím evidují pouze 69 stížností, z nichž většinu nemohli ani postoupit dál kvůli chybějícím údajům. Proto není jiné cesty k nápravě, než si důsledně stěžovat. Návod k tomu je níže. Posílejte nám vaše stížnosti v kopii, budeme na ČTÚ pravidelně zjišťovat, jak byly vyřízeny.

O výsledku stížnosti poskytovatel bez zbytečného odkladu informuje stěžovatele včetně odůvodnění svého závěru a poučení o možnostech obrany v podobě mimosoudního řešení sporů nebo soudního přezkumu. Pokud poskytovatel na základě stížnosti dospěje k závěru, že napadené rozhodnutí bylo nesprávné, předmětné rozhodnutí bez zbytečného odkladu zruší, tj. např. obnoví poskytování služeb v původním rozsahu.

Je zakázáno, aby poskytovatel online platformy prezentoval příjemcům služby reklamy na základě profilování ve smyslu GDPR, které využívá zvláštní kategorie osobních údajů, např. údaje o rasovém či etnickém původu, politických názorech, náboženském vyznání, o zdravotním stavu, sexuální orientaci osoby apod. To znamená, že např. nelze cílit na uživatele jen pravicových nebo levicových postojů, jen na křesťany, jen na gaye apod.

Jak si stěžovat ČTÚ

Každý uživatel má právo podat stížnost ČTÚ, pokud se domnívá, že dochází k porušování DSA. Podnět je možné podat osobně, poštou nebo elektronicky na e-mail podatelna@ctu.cz, do datové schránky ID: a9qaats nebo prostřednictvím online formuláře. Předmětem stížnosti může být jakákoli povinnost poskytovatele, resp. právo uživatele podle DSA, např. uplatňování nepřiměřených omezení služeb, neposkytnutí odpovědi na oznámení nezákonného obsahu, neposkytnutí odůvodnění při odstranění uživatelského účtu nebo konkrétního obsahu, neoprávněné odstranění uživatelského účtu nebo konkrétního obsahu, neuvedení hlavních parametrů řazení zobrazeného obsahu ad.

ČTÚ stížnost posoudí do 30 dnů a v případě zjištění pochybení poskytovatele zahájí kontrolu nebo řízení o přestupku. V případě, že ČTÚ vyhodnotí, že stížnost by mohla být důvodná, ale směřuje proti poskytovateli, který sídlí v jiném členském státě EU, může ji spolu se svým stanoviskem postoupit koordinátorovi digitálních služeb tohoto členského státu. Poté, co je stížnost postoupena, je za její vyřízení a posouzení odpovědný zahraniční koordinátor. ČTÚ nemůže nijak ovlivnit, jak zahraniční koordinátor se stížností naloží. ČTÚ doporučuje stěžovatelům, aby u každé stížnosti podrobně popsali, které služby a kterého poskytovatele se stížnost týká a uvedli, v čem konkrétně spatřují porušení DSA. Stížnost by rovněž měla být podložena co největším množstvím důkazů jako např. URL adresa, printscreeny obrazovky či kopie veškeré komunikace s poskytovatelem.

Většina povinností pro poskytovatele služeb podle nařízení DSA zakládá současně právo pro uživatele na náhradu škody, jehož se lze domáhat soudní cestou zcela nezávisle na výkonu dozorové působnosti ČTÚ. Jestliže uživateli vznikla škoda nebo ztráta v důsledku porušení povinností poskytovatele podle DSA, má právo po poskytovateli požadovat náhradu. O přiznání náhrady škody rozhodují obecné soudy. Spotřebitelé mohou kteréhokoli poskytovatele usazeného v EU žalovat u soudu dle místa svého bydliště, ostatní uživatelé musí provozovatele žalovat v zemi jeho usazení.

Naše práce je závislá na podpoře malých i velkých dárců. Nepobíráme žádné dotace a jsme plně nezávislí na státu. Budeme vděčni za jakýkoliv příspěvek.

Odpovědět

Váš email nebude zveřejněn.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0
    0
    Košík
    Košík je prázdnýZpět do obchodu